en
Home » Projekty » Festivaly » Uchoko 2008

Uchoko 2008

Datum a místo: 26. 04. - 03. 05. 2008 - Brno - Dům pánů z Kunštátu - Klub Desert - Klub Fléda - Klub Golem Zlín



Festiválek současné hudebně-obrazové kultury a komunikace

Alef & H EL MER

Alef se narodil před osmi lety. Stalo se tak také proto, aby mohl v soustředěném zaujetí zkoumat a prohlubovat dovednosti digitálních nástrojů a jimi udržovat při životě mnohdy nevyspitatelné reakce sesterské analogové technologie. Z Alefova eteru vychází hravá melodičnost, repetice, příběhovost, ale i těžké industriální a noisové riffy.

Volně přechází od ambientu k triphopu, od down-tempa k technu a indistriálu. Jeho hudební kořeny vychází především z prostředí rodné Hvězdy Valašského trojúhelníka.

H EL MER - analog visual act
Opticko-fyzické uchopení prostoru kolem našich očí.


burning///isalangelo show

burningboy pochází z Brna. Od děství se kultivoval hrou na piáno, aby v 15 jako frontman založil grunge kapelu elation. Natočili demo, odehráli několik koncertů. Po odchodu kytaristy přijali nového, aby nakonec ze zdravotních důvodů a hlavně kvůli vyčerpání žánru pustili elation k ledu. Tehdy se zrodil burningboy; sólový elektronický projekt.
V roce 2005 pořídil mikrofón, dokončil demo (ke stáhnutí na www.burningboy.cz) a po úvodní instrumentální fázi začal vokálně experimentovat. Vystoupil v anglické rádiové DIY Show na tehdy ještě nezávislém Rádiu Student. Na podzim 2006 byl osloven, aby vytvořil hudební doprovod k Vídeňké výstavě mladých Brněských umělců Mozarts Rache v Mozart Hausu Wien. V mezičasí dále pracuje na albu a od loňka koncertuje se svou "1man burningSHOW". Na Multiplace přpravuje vyjímečnou audiovizuální 1man&1woman burningMisalangelo show.

www.myspace.com/burningbeats

Cabowitz + P.O.P. corp

michail cabowitz (* 1980) - od začátků na zx spectru, přes trackery a tradiční hudební software, zakotvil u pobřeží GNU/Linux a volně šiřitelných aplikací, z nichž nejvíce využívá možností programovacího prostředí pure data. kromě konstrukce sound-systémů v pd a samplováním výstupu z /dev/rnd se v rámci možností snaží ukočírovat vlastní existenci.

Cabowitzova hudební produkce osciluje mezi chaosem, jenž panoval ještě před stvořením světa a krystalickým řádem, v němž zaznívá hudba sfér… mezi čistým hlukem a možností ticha. od původně konkrétních kompozicí, které měly čitelnou harmonickou i melodickou linii se zvukový výraz posunul do více abstraktních poloh. příležitostně spolupracuje s dalšími av-konstruktéry (orbital00, popcorp, a. hemala, marura, z. krulich, m. balžíček, s. abrahám).

http://www.cabowitz.com

Pure Data je open-source grafické programovací prostředí vyvíjené od roku 1999 Millerem Puckette a širokou komunitou nadšenců, jehož možnosti dalece přesahují výrazovou škálu tradičně dostupných programů sloužících ke zpracování zvuku a videa. Uživatel má v Pure Datech možnost realizovat v podstatě jakýkoliv návrh a "jediné" co jej omezuje je jeho vlastní imaginace. Možné aplikace vedou napříč videoartem, vjingem, animovaným filmem, lightdesignem, interaktivními instalacemi, až po konstrukci virtuálních syntetizátorů a komplexních sound systémů.Tvůrce hledající specifičnost svého výrazu se nemusí zastavit jen u toho, jak vypadá finální dílo, ale může v rámci tvůrčího aktu zajít ještě dál – může sám vytvářet prostředky a nástroje, které ke konečnému dílu vedou. Malíř může vytvářet své vlastní štětce, barvy i plátno a podobně se to má i s hudebníkem, který se rozhodne pracovat s pd.

Vizuální divize P.O.P. corp se v současné době zabývá především estetikou chyby a použtí dekompresních algoritmů k tvorbě nových grafickýh struktur.
Výledek se pohybuje od digitálního šumu přes abstraktní tvary až po deformované, stroboskopicky kmitající konkrétní obrazy. Pokud budete mít po
zhlédnutí projekce podivné nutkání vidět předměty okolo sebe v poněkud měnících se tvarech nebo barvách, pak byla invaze do vaší mysli úspěšná.

http://www.popcorp.org


Cassete

David Doubek – el. kytara, samplery (Ventolin, Mořská vlna AV), Johana Švarcová – klávesy, zpěv (Audiofenky) a A. Schwarz – světla, projekce (Fiume TV). Kapela se inspiruje postpunkovym zvukem a energii raných 80. let, elektronickou a industrialní avantgardou.

Melancholie, hypnóza, náměsíčnictví, láska, zkreslené zvuky a intenzivní tep basu a bicích. Koncert dotváříi lightshow a videoprojekce A. Schwarze.

http://www.myspace.com/cassetecz


Catophone

Catophone / Katofón - Mischkin, Kocour, Hosino. Audio video triptych. Hrajeme na malé záchvěvy oček kočičích. A je to hudba zdánlivě nepěkná.

DJ Omek

DJ Omek se s elektronickou hudbou setkal asi před osmi lety. Od svého začátku byl jeho favoritem jungle a drum and bass. Nepravidelně ve Zlíně organizoval junglovou noc s názvem Prostor Ritual. Vždy klade důraz na vizuální stránku, jako dekorace a videoprojekce. Omek hrává v rodném Zlíně, na Moravě, či na letních open air akcích.

Nejradši hrává raggajungle, prolínaný old schoolem (rok 1994 a méně), avšak hraje všecko od inteligent & chill out dnb, jazzový dnb (E-Z Rollers, Calyx atd), hard step až po amen jungle. Omek má doma pořádně vekou sbírku vinylů dnb a jungle – něco přes 600 vinylů! Také tracky rád prokládá teknem, neváhá sáhnout i po hip hopu, anebo raggae.

http://www.myspace.com/omekjungle


Do Shaska

Hudební seskupení DO SHASKA! vykrystalizovalo na sklonku roku 1989 jako jakási heretická odnož z podhoubí severočeské punkové scény. Počáteční vystoupení měla formu happeningových improvizací v proměnlivém, ale většinou početném obsazení, kdy bylo kromě tradičních „rockových“ hudebních nástrojů (kytara, basa, bicí) používaných netradičním způsobem využito i množství „nehudebních“ instrumentů (kovový odpad, pískací gumová zvířátka, okap, automatická pračka, apod.).

Výsledkem byl jakýsi mix staré industriální školy (TG, EN, SPK) a typicky českého undergroundu (PPU, DG 307). Po ustálení se méně početné a kompaktnější sestavy nastalo období prapodivných „písniček“ v duchu THE RESIDENTS, kdy „hlavní slovo“ ve výsledném soundu měly klávesy doplněné hluky a ruchy, které byly tvořeny např. hrou holícím strojkem na kytaru, pískacími gumovými hračkami či laděním tranzistorového rádia.
S příchodem elektrických perkusí a efektových „krabiček“ nastal příklon k „ambientnějšímu“ projevu a zhruba z té doby (1997 – 98) pochází první studiově nahrané album Draumamadr (Mental Trakt Rec. 024) věnované příběhu Dvojníka na základě starých skandinávských textů.
Zhruba deset let od svého vzniku nastal pomyslný zlom v hudebním přístupu, neboť jako hlavní „hudební nástroj“ se objevuje počítač a významným inspiračním zdrojem se stává etnická hudba transformovaná do ambientně snové polohy s výraznou rytmickou složkou. DO SHASKA! se hlásí k odkazu MUSLIMGAUZE a dokonce se podílejí na remixových albech tohoto projektu (Muslimgauze – Listmember Originals Open Circuit OC 157). Toto období je zachyceno na albu Bryndystaan Cafe vydaném již na vlastním labelu (Galerie Gryf CD 000) z roku 2000, které obsahuje i vizionářskou skladbu Usama Bin Ladik.
O dva roky později vychází další regulérní CD Androgyne Haarem na Guerilla Records, které se vyznačuje nejen lepším zvukem, ale i tematicky a formálně nápaditější postupy. Již zde se dá zaznamenat směřování k zvukově experimentálnějšímu a obsahově pestřejšímu pojetí. V ten samý rok vzniká sideproject ZLOZVUK SOUND SYSTEM - „militantní techno - industrial“ s živým vokálem a fagotem. Odklon od vlivů etnické hudby se projevil i v tvorbě DO SHASKA!, která začala směřovat spíše k hlukově rytmickým, halucinačně přeludným, obludně „písničkovým“ kompozicím s nezanedbatelným podílem živých nástrojů (fagot, basa, didgeridoo, perkuse, vokál, kytara, roury, kovy, apod.). Díky nemalým investicím do vybavení došlo k značnému posunu ve zvukové kvalitě a důležitým členem „kapely“ se stal VJ vytvářející v reálném čase obrazový doprovod k hudbě.
V roce 2005 vyšlo opět na labelu Guerilla Records CD „Anaemische Taenze“, které zaznamenalo poměrně dost kladných recenzí a to kupodivu nejen v zahraničí, jak bylo předtím obvyklé. Kapela odehrála značný počet koncertů v ČR a vystoupila i v Belgii a Německu, album „Anaemische Taenze“ bylo nominováno v anketě Volby Ro(c)ku na Album roku. Došlo k rozšíření sestavy ve prospěch „živých nástrojů“ – přibyla druhá basa a kytara – a tím pádem i k posunu ve výsledné hudební podobě.
V červnu roku 2006 vydal label Guerilla Records zatím poslední CD „Alchymische Alraune“- syrovější album nepokrytě přiznávající jakýsi návrat k punkovým kořenům v „elektronicko – psychotickém balení“. Propracovaná vizuální složka se zároveň stala nedílnou součástí živých vystoupení a charakteristickým znakem DO SHASKA!

http://www.doshaska.net


Duo Lahoda, Floex & Liba

Polomáčná dobrota, mezi hraběčnými řezy a štrůdlem. Sladké slzy, dva meotary, Veronika Vlková a Beata Spáčilová. Meotarovou dvojprojekci skupiny Duo Lahoda živě doprovodí hudební improvizací Floex a pianista Liba.
 

http://www.floex.cz


Hamletmachine

Monodráma Hamletmachine je audiovizuálnym inscenovaním textu kontroverzného nemeckého dramatika Heinera Müllera a je prvým uvedením tejto hry na Slovensku presne 30 rokov po jej vzniku. Originálnu industriálnu hudbu k predstaveniu skomponoval Matej Gyárfáš z projektu Phragments.

„Mám hovoriť o sebe Kto som kom je reč keď e reč o mne Kto je to“ (Heiner Müller, Krajina s argonautmi, 1981)

Heiner Müller (9. január 1929 Eppendorf; † 30. december 1995 Berlín) je jedným z najdôležitejších nemecky píšucich dramatikov druhej polovice 20.storočia. Svoju dramatickú tvorbu rozšíril ako autor lyriky, prózy a teorerických textov. Jeho diela pozostávajú zo spracovania cudzích textov, z montáží fragmentov historického a poetického materiálu a citátov vlastných diel. Krátka monologická hra Hamletmachine vznikla v súvislosti s prácou na preklade Shakespearovho Hamleta a je označovaná za jeden z jeho najprivátnejších textov „30 rokov bol pre mňa Hamlet posadnutosťou, takže som napísal krátky text, Hamlet Stroj, v ktorom som sa pokúšal Hamleta zničiť.“ Text napísaný v roku 1977 možno vnímať ako sebakritiku intelektuála a jeho nevyhnutné zlyhanie v určitej historickej fáze. Nedramatický text štruktúrovaný do piatich obrazov, v ktorých sa striedajú monologické sekvencie Hamleta a Ofélie je poprepájaný niekoľkými motívami a scénickými poznámkami. Týchto päť rôznorodých za sebou radených prozaických fragmentov Müller sám popisuje ako monologické bloky. „Už viac neexistovali dialógy. Neustále som sa pokúšal o dialógy, ale nešlo to, už neexistoval dialóg, len monologické bloky.“ Tendencia k monologickosti v Müllerových hrách týmto textom dosiahla nulový bod. Sám tento vývoj pomenúva ako „jeden pomalý proces redukcie. Mojou poslednou hrou Hamletmachine sa to ukončilo. Neexistuje viac žiadna podstata pre dialóg, pretože už nejestvujú dejiny.“ Práve dejiny sa Müllerovi javia ako jediná katastrofa, ktorá sa, nachádzajúc v búrlivom pohybe, neustále opakuje. Hra je labyrintom identity, v ktorom sa mužský princíp konfrontuje so ženským, rozmnožovanie s násilím, túžba po samote so svetom verejným. Neschopnosť komunikácie, dezilúzia vo vzťahu k systému, v ktorom človek funguje, rezignácia na akékoľvek konanie, hnus ako základný životný pocit.

preklad: Ján Štrasser a Peter Zajac
vizuál: Dušan Krnáč
hudba: Matej Gyárfáš
pohybová spolupráca: Emil Píš
softvérový dizajn: Peter Gonda
zvuk, svetlá, projekcia: Viliam Daubner
produkcia: P.A.T.
scénický koncept, réžia, hrá: Sláva Daubnerová
premiéra: 1. jún 2007 o 19.00 MsKS Bojnice

Divadlo P.A.T.
je profesionálne nezávislé divadlo založené v roku 2003 ako iniciatíva pre tvorbu v oblasti súčasného divadla. Dramaturgia divadla je sústredená na tvorbu sólových projektov a produkcií s minimálnym hereckým obsadením. P.A.T. pravidelne uvádza svoje produkcie v MsKS Bojnice a a4 nultý priestor v Bratislave, divadlách, kultúrnych centrách a festivaloch doma i v zahraničí.


Kil the Stream

Šokující a tajemné dada, pikantní performance v podaní dua Kyl the Sistem.


Mateřídouška

Brněské duo tvořící zvukové pohádky a obrazové imaginace ze světa snů kterými prochází jako ústřední postava podivuhodně se smějící, neustále morfující, kosmicky komická, milovaná i nenáviděná panenka Bubačka. Audiovizuální performance kombinující procesovaný zpěv, živě mixovanou autorskou hudbu, videoprojekce z animovaných perokreseb, plastového vetřelce a masku povětšinou leopardího mutanta.

Zvukově se Mateřídouška pohybuje od ambientu, přes trip hop s prvky click´n´cuts, místy zabrousí až k noisemetalu a neopomene ani ufofolklor. Nebojí se experimentovat na hranici snad i poslouchatelného popu s melancholicky psychedelickou atmosférou rozlehlých zvukovýh prostor. Vizuálně se Mateřídouška hlásí k odkazu Karla Zemana, Jana Švankmajera, Jeffa Koonse a vše míchá v digitální rokokově - surrealistickou emotivní nálož.

http://www.youtube.com/user/materidouska


Michal Mariánek & David Možný

 Michal Mariánek ve svých projektech vždy sleduje nejsoučasnější možnosti využití digitálních technologií v živě produkované hudební performance. V počátcích jeho elektronické hudební tvorby byl jeho zájem soustředěn na hledání hraničních poloh digitálního zvuku, mikrosamplingu a fenoménu“glitch“.

V následujících projektech pracoval s možnostmi komunikace elektronické hudby a dalších vlivů, jako například pohybových kreací japonské tanečnice a choreografky Yoko Higashino v projektu .„Antigravity“ nebo ve spolupráci s finským pianistou Kari Ikonenem.
Současný projekt „Modrý Nonstop“ se zatím nejvíce přibližuje písničkovému formátu. Minimalistická DSP elektronika je obohacená o keybordové party a živé elektronické zpracování hlasu.

http://www.muteme.cz/?id=14&lang=0


Mytokin

Minimalistická audio-vizuální improvizace o cestě do buněčného jádra skrze struktury, povrchy a archetypální symbolické fragmenty ve kterých hledají vlastní univerzální a prchavý meta-obraz ukrytý pod povrchním patosem vlastních myšlenek.

Hudebně vizuální performance je založená na vztahu kytary a zpěvu Václava Stratila, indické sitary, saxofónu a počítače. Zvuk se utváří pomocí realtime multi-samplingu živých nástrojů a klasické syntezátorové kompozice.

"Nebráníme se eklektické selekci, kýčovitým obrazům náboženské symboliky ani de-estetické estetice kolapsivní retro i metro-frustrace v doprovodu nejenom minimalistické hudby". Formální stránka fluktuuje v atmosféře dynamicky se proměňujícího obrazu reagujícího přímo na zvuk. (Stratil, Marenčík, Drábek, Rado)


Mr. Kanystr & VJ Kbcz

Mr. Kanystr - mix mash-upu, breakcoru a industriálu. "V djingu mi jde především o kvalitní kompozici spojenou s technicky zdatným mixem vyúsťující nad rámec skladby. Díky nefixovanosti na konkrétní styl mohu přispůsobit atmosféru od klidných chilloutových ploch pro klubové "povaleče" (v dobrém slova smyslu), přes jazzové disko k tanci i poslechu, až po temný, chaotický indust-noise. Nic pro lidi kteří se nechtějí otevřít jiné hudbě.

VJ Kbcz - vizuální experiment s prvky baťova psychologického terorismu, skládající sve barevné koláže do zcela všedních i nevšedních zvuků, zkuste se i vy zapojit do dění na plátně, třeba se změní kontrast mezi viditelnou realitou a neviditelnými slyšinami. Mixuju převážně z labelů Warp, Ninja Tune, Ant-Zen, Soleilmoon, Panton.

Pohyblivé obrazy


Projekce výběrů z tvorby některých českých šškol se zaměřením na audiovizuální tvorbu + speciální Uchoko selekce kurátorky Beaty Spáčilové, prezentující směsici videí plnou neotřelých a originálních přístupů k tvorbě audiovizuálního díla.

* Katedra animované tvorby FAMU
* Centrum audiovizuálních studií FAMU
* Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze
* Fakulta výtvarných umění v Brně
* Uchoko výběr
* Ateliér Digitálních médií FUD UJEP
* Filmová škola Zlín
* Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

RGB

Tomáš Dvořák aka Floex je hudebník tvořící elektronickou hudbu, jehož domovským nástrojem je klarinet. Kromě toho ho ale zajímá hledání přesahu hudby do dalších medií. Tento zájem odráží i multimediální projekty z let 2001-2008.

http://fx.muteme.cz/web/rgb/index.htm


Selectone

Projekt Selectone založil v roce 2004 David Rambousek (též zakladatel labelu Ressonus Records). Jeho doménou je ambient a experimentální elektronická hudba s přesahy do noise, clicks'n'cuts a downtempa. Pro jeho hudbu je typická filmově imaginativní, temná atmosféra, umocněná vrstvami drones, field recordings a častou absencí beatů.

Selectone obrábí zvuk starými, nezřídka poškozenými či zcela zničenými nástroji, které jeho nahrávkám dodávají specifickou atmosféru a patinu. Glitch, drones, páskové a vinylové manipulace, dekonstrukce & recyklace zvuku – to jsou prvky, kterými stmeluje své hudební vize, na koncertech podpořené videoprojekcí. Debutové album projektu Selectone s názvem Unearthed vyšlo v listopadu 2006 na Ressonus Records.

http://www.ressonus.net/selectone

http://www.hucot.cz/uchoko
LOADING
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Uchoko
Autor: Hucot
Home » Projekty » Festivaly » Uchoko 2008